Translate: Choose your language :-)

Saturday 10 October 2015

Barang Kena Tahan Kastam?

Jika anda pertama kali nak beli barang dari luar negara, pastinya kegusaran utama ialah macam mana kalau barang kena tahan kastam? Nak kena bayar berapa? Adoi rugilah kalau beli dari luar sebab nak murah tapi kena bayar cukai kat Kastam pulak. Haa...itu pasti kegusaran utama kita semua. Ini beberapa info yang dapat saya kongsikan tentang pengalaman saya yang dah berkali-kali ke pejabat kastam untuk ambil barang yang kena tahan kastam hampir setiap kali ia sampai ke Malaysia.

#1- JENIS BARANGAN
Pastikan barang yang kita beli tu bukan barang larangan lah ye. Kebiasaan orang beli dari luar negara ni macam baju-baju, peralatan muzik seperti gitar, dan berbagai lagi. Jangan beli senjata api pulak. Bukan cuma barang yang kena tahan, anda pun kena tahan nanti :p Manakala kalau produk kecantikan seperti supplement perlu dapat pengesahan dan surat dari Jabatan Farmasi untuk mengesahkan produk tersebut tidak merbahaya. Pegawai kastam akan guide anda cara-caranya apabila anda ke pejabat mereka. Selain itu, jika barangan elektronik seperti telefon bimbit perlu disahkan oleh SIRIM. mereka akan guide juga cara-caranya. Jika anda tak ikut, barang anda akan di sana selamanya ye.

#2- HARGA BARANGAN
Barang yang dikenakan cukai hanyalah barang yang berharga RM500 ke atas sahaja. JIka barang anda mencurigakan, pihak kastam akan buka bungkusan anda. Mereka dah arif, boleh anggar barang tu lebih RM500 atau tidak. Jika mereka rasa harganya tak sampai RM500, mereka akan release dan barang akan di pos terus ke alamat anda. Nilai RM500 tersebut adalah harga barang + harga kos pos. Contoh: Jika barang RM450 dan kos pos adalah RM100, jadi totalnya adalah RM550. Anda akan dikenakan cukai 6% (GST) daripada jumlah RM550 tersebut iaitu RM33. Tetapi jika barangan anda berjumlah RM1000 ke atas, perlu buka borang kastam. Yuran borang tersebut ialah RM50. Contoh barang anda totalnya ialah RM1100, cukai 6% ialah RM66 dan yuran borang kastam RM50. Jadi jumlah yang anda perlu bayar ialah RM116.

#PETANDA KENA TAHAN
Mudah saja nak tahu petanda kena tahan atau tidak. Jika barang anda dialamatkan ke kawasan Lembah Klang, potensi barang ditahan ada 50%-50%. Tapi kalau ke kawasan utara, saya boleh katakan 100% barang akan ditahan jika barang anda ada gaya RM500 ke atas sebab barang saya ada juga yang tak di tahan oleh Kastam KLIA, tapi semua barang saya ditahan oleh Kastam Pulau Pinang di Butterworth walaupun nilai barangan semuanya sama dan yang pasti tidak pernah kurang dari RM500.

Selain itu, anda boleh check tracking number di website courier masing-masing. Seperti saya semuanya apabila barang sampai di Malaysia, penghantaran barang dikendali oleh Pos Laju Malaysia. Jadi saya boleh semak tracking number dari negara luar di track & trace Pos Laju.
Contoh status track & trace yang menjadi petanda barang ditahan kastam: status terakhir Customs Inspection dua kali dan kadang-kadang lebih. Pernah juga tertulis 'high value goods' dan mungkin ada catatan-catatan lain yang menandakan barang ditahan.

#SAH BARANG DITAHAN
Barang anda sah ditahan apabila anda menerima notis tahanan seperti ini:
Notis tahanan seperti ini kebiasaannya akan sampai kepada anda 1-2hari setelah barang anda ditahan.

Apa yang terkandung di dalam notis ini? Semestinya ia memaklumkan bahawa barang anda telah ditahan. Lokasi atau pejabat Kastam mana yang menahan dan waktu operasi pejabat tersebut. Di dalam notis itu juga terdapat ruangan perihal siapa yang akan menguruskan cukai atau pelepasan dan pengambilan barang seperti borang sebagaimana berikut:
1: Melantik agen PosLaju untuk mewakili anda. 2: Wakil anda sendiri untuk ke Kastam. 3: Anda sendiri ke Kastam.

Untuk 1: Melantik agen PosLaju untuk mewakili anda (anda tidak perlu ke Kastam). Anda perlu mengisi Bahagian A dan kirim borang tersebut beserta invois pembelian barang atau bukti pembayaran secara pos atau fax atau email sebagaimana yang tertera pada notis masing-masing. Akan dikenakan servis charge RM50.60. Jadi jika cukai ialah RM33, ditambah service charge ini menjadikan RM83.60 yang anda perlu bayar nanti. Barang akan dihantar ke Pusat Pos Laju berdekatan dengan rumah anda. Tidak terus ke rumah ye. Anda perlu collect dan bayar di Pusat PosLaju tersebut.

2: Mewakilkan individu lain. Mungkin nak minta suami ke, abang ke, adik ke yang pergi ambil, boleh juga. Tapi sila bawa dokumen yang diperlukan bersama ye.

3: Pergi ambil sendiri. Bawa bersama invoice/resit/slip pembayaran. Jika tiada salah satu dokumen ini, anda tidak akan dapat mengambil barang anda.

#PENGAMBILAN BARANG TAHANAN
Jangan lupa bawa notis tahanan yang telah siap diisi bersama invioice/bukti pembayaran pembelian barang tersebut ye:

Ini contoh resit transaksi pembayaran saya ke negara Indonesia. Di resit ini memaparkan dengan jelas jumlahnya dalam ringgit dan rupiah. Ia memudahkan pihak kastam membuat taksiran langsung dari nilai ringgit. Saya pernah menggunakan invoice barang yang dibeli. Memandangkan ia ditulis dalam nilai rupiah sahaja, jadi pihak kastam akan convert sendiri kepada ringgit. Jadi nilai itu tidak tepat dan menjadi lebih tinggi menyebabkan cukai yang lebih perlu saya bayar.

Setibanya di pejabat Kastam, tanyalah pada pegawai yang bertugas dan maklumkan barang anda ditahan dan tunjukkanlah notis tahanan anda. Mereka akan guide anda untuk ke kaunter mana dahulu. Setelah mereka ambil barang kita dari stor, mereka akan mengarahkan kita untuk membuka bungkusan kita sendiri untuk mereka lihat isi bungkusan. Setelah siap mereka taksir, mereka akan maklumkan jika barang lebih dari RM1000, kita perlu buka borang dengan kos tambahan RM50. jika nilai barang kita di bawah RM1000 kita boleh terus dapatkan taksiran rasmi dan slip bayaran yang perlu kita bayar di kaunter PosLaju. Proses nya memang agak mengelirukan kerana setiap prosedur dikaunter atau bilik yang berbeza. Saya yang dah berulang kali melaluinya pun kadang-kadang keliru apatah lagi bagi yang pertama kali. Yang pasti, ikut saja guide dari pegawai yang bertugas. Tak faham, tak perlu malu nak tanya, mereka semua baik-baik dan ramah. Murah pula dengan senyuman. Jangan takut, kita bukan buat salah, kita penyumbang kepada pembangunan negara. Maka berbanggalah :-p
Ini contoh slip taksiran dan jumlah cukai yang perlu saya bayar.

#SELESAI
Setelah anda bayar, bawa resit ke kaunter kastam, dan anda boleh bawa pulang barang anda. Tahniah.
Ini antara suasana di Kastam KLIA. Suasana sangat berbeza jika di Kastam Butterworth (tiada gambar yang dapat saya kongsikan).

Moga entri ini bermanfaat. Jika ada yang nak tanya tentang prosedur, kalau-kalau ada yang tak faham, komen aje dibawah ye. Saya akan cuba jawab nanti. Oh ye. Saya jual baby carrier jenis SSC yang ergonomik. Selesa, selamat dan berkualiti tinggi. Baby carrier ni memang best. Click di sini untuk ke FB PAGE BOBITA BABY CARRIER MALAYSIA :-)

551 comments:

  1. Thank for this info...
    Sgt2 membantu.☺☺

    ReplyDelete
  2. salam, saya nak beli barang kosmetik dari us dalam kuantiti yang agak banyak, semasa penuntutan barang, dokument apakah yang saya perlukan selain daripada dokument kkm. borang rm50 yg di maksudkan adakah borang yang bernama K1? terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam sis Elyna. Jika jumlah nilai barang sis melebihi RM1,000 (harga barang + kos pengeposan). Ya, saya rasa nama borangnya K1, saya baru check. ada cop K1 di salah satu borang. Mungkin K1 lah namanya. saya pun tak pasti. Hehe...sebab borang tu bukan kita pun yang kena isi sebenarnya. Pegawai di sana yang akan key-in semua maklumat ke dalam borang :-)

      Delete
    2. Salam. Hye. I ada nak bawak barang kosmetik dari shanghai. Tapi barang belum sampai so that tak boleh nak apply kkm. Mcm mana u apply kkm yea sis? Mind sharing? Thanks awakkk :)

      Delete
  3. Slm sis biasanya kos pos laju berapa ye? Klu contoh sy nk beli kain di indonesia..pos laju akn ikut berat ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam sis Asna :)
      Ya, Pos biasanya ikut berat. Dan khidmat Pos dari Indonesia juga ada beberapa jenis. Yang paling cepat menggunakan EMS. Sekitar 2-3hari boleh sampai. Cuma harganya agak mahal. Ada yang lebih murah yang biasa saya guna, Pos Cepat akan ambil masa sekitar 1-2minggu untuk sampai. Ada juga yang menggunakan kapal laut. Jauh lebih murah dan akan sampai sekitar sebulan :)

      Delete
    2. Assalamualaikum..Boleh share x nama kiriman barang yg kapal laut tu? Lagi satu, tax kastam mengikut harga barang kita ke dah memang fixed?

      Delete
    3. Waalaikumussalam, kalau kapal laut kira per bundle harganya. Sesuai jika barang jenis berguni-guni. kalau sekadar kotak tak sesuai. Jika ingin informasi tentang kiriman kapal laut Jakarta-Port Klang boleh hubungi Haji. Fauzi: 0193124444

      Delete
  4. saya beli barang dari singapore hantar ke shah alam. mengikut traking no barang saya dikastam..macam mana nk tau barang ade di kastam mne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hazrul. Maaf lewat melihat komen Hazrul. Bagaimana barang dah dapat?

      Delete
  5. Saya ada beli supplement dr u.s. Saya post transit ke u.s address (hopshopgo) pakai dhl. Then hopshopgo yg hantar masuk malaysia. Tp bila masuk sini kena tahan dengan farmasi n kastam la. So org dhl call cakap ada 3 kemungkinan:
    1) buat surat appeal dengan farmasi utk dilepaskan brg tu
    2) buat surat appeal untuk return balik ke sender
    3) biar jer kena tahan kastam forever meaning that burn la. Waaaa brg dlm rm700

    So nak tanya sis ada cadangan yg boleh membantu x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Azuan, maaf lewat baca komen Azuan. Sepanjang pengalaman saya, jika barang itu memang belum ada rekod pernah dibawa masuk ke Malaysia, rasanya mmg perlu surat farmasi. Kebiasaannya pegawai kastam akan guide bagaimana utk dapatkan surat farmasi. Dan ia hanya perlu dilakukan sekali shj. Kalau Azuan beli lagi di masa akan datang, surat farmasi yg telah dibuat sebelum itu boleh digunakan. Saranan saya buatlah surat farmasi itu. Sbb kalau return kepada sender pun mungkin sender tak pulangkan duit kita... harap dapat membantu :)

      Delete
  6. Salam sis.nak tanya jika barangan tu beg tangan melebihi rm3000, perlu dijelaskan cukai import +6% gst atau hanya dikenakan cukai 6% gst sahaja? Sila beri pendapat. Terima kasih.

    Zainal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam En. Zainal :-)
      Saya tidak pasti sebenarnya berkaitan beg tangan perlu cukai import atau tidak. Tapi jika ia barangan peribadi, untuk kegunaan sendiri. Mungkin ia tidak dikenakan cukai import tersebut. Tapi jika untuk tujuan perniagaan ada kemungkinan turut dikenakan cukai import. Sepanjang saya berulang alik ke kastam belum pernah bertembung dengan orang yang beli beg tangan. Jadi tak sempat nak tanya2 :p Saya pula baru saja pulang dari kastam semalam. terlewat baca pertanyaan En. Zainal. kalau tak boleh saya tanyakan semalam :P

      Delete
  7. nak Tanya, kalau says beli calendar Dari Singapore and berharga anggaran RM200.00.. Jadi tidak dikenakan kastam lah ye?

    ReplyDelete
  8. nak Tanya, kalau says beli calendar Dari Singapore and berharga anggaran RM200.00.. Jadi tidak dikenakan kastam lah ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi sis :-)
      kalau barang tu kelihatan sedikit dan kotak kecil. Mungkin tak kena tahan. Tapi boleh jadi kena tahan, tapi bila sis ke sana, tunjukkan bukti pembayaran dan nilai barang tak sampai RM500, takkan dikenakan cukai. Jadi sis boleh bawa balik barang :-)

      Delete
  9. Salam sis. Nk tanya, kalau saye takde resit pembelian mcmna? Sy beli barang, dekat 2ribu jgk tmasuk postage.adehh.resit wang pos western union valid x tunjuk kat kastam? Tapi resit wang pos atas nama individu, bukan syarikat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Boleh, western union pun valid. boleh guna :) Takda masalah atas nama individu. Saya pun berurusan selama ni guna nama individu :-)

      Delete
  10. salam sis. Sy ada nak bawak serum dari shanghai untuk tujuan berniaga. Tapi saya ada baca kalau bawak produk kecantikan kena ada kkm kan? Tapi produk pon belum sampai ke tangan, macam mana nak apply kkm yea? maksudnya xde brg yg nak diuji. and then, ape lagi document yg sy perlu ada untuk bawak masuk kosmetik luar negara ke dlm malaysia yea?buat masa nie maybe tak banyak saya bawak masuk, mungkin lepas nie banyak. Thanks sis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis Nurul Nadia :-)
      Jika tak ada sample, cuba minta dengan pihak kastam nnt untuk ambil sedikit sebagai sample. Kalau pihak kastam tak benarkan, sis perlu beli dengan jumlah kecil sebagai sample. Kerana jika produk dalam jumlah kecil seperti untuk pakai sendiri, jumlah yang sekitar untuk penggunaan sebulan, kastam tak tahan dan tak perlu kelulusan dari KKM :-)

      Delete
  11. assalamualaikum sis, saya ada beli mainan dari US, Harga semua 5 figure Rm 918.00 termasuk pos. Jadi saya nak Tanya berapa bayaran cukai yg dikenakan terhadap barang saya dan alamat penghantaran saya adalah di Perlis, adakah barangan saya akan ditahan di Kastam KLIA atau Kastam Butterworth.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusslam. Cukai GST 6% dari nilai barangan. Untuk ke Perlis, saya tak pasti di mana Kastam terdekat yang menguruskannya. Insyaallah nanti saya tanyakan kepada pegawai kastam di Butterworth esok. Kebetulan saya akan ke sana esok untuk collect barang yang di tahan :-)

      Delete
    2. Salam, saya dah tanya. untuk bghn utara yang menguruskannya kastam Butterworth termasuk barang yg ingin di hantar ke Perlis. Walaubagaimanapun, kita boleh mewakilkan pihak PosLaju atau pihak currier yg kita gunakan untuk menguruskan hal berkaitan cukai dan sebagainya.

      Delete
    3. Terima kasih puan atas jawapan. Puan mmg osem dan terbaik

      Delete
    4. Terima kasih puan atas jawapan. Puan mmg osem dan terbaik

      Delete
  12. assalamualaikum. tmpang tanye. klau beli brngan adkah akan ditahan. contohnya, shuttlecock, atau brngan lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, selagi barang tersebut bukan barang larangan untuk di bawa masuk ke Malaysia. Ia tidak 100% akan di tahan. Ia akan di tahan jika kelihatan seperti bernilai lebih dari RM500. Dan jika ia dibuktikan tidak lebih RM500, kita boleh ambil terus barangan tanpa perlu bayar cukai. Jika lebih dari RM500 baru kita akan dikenakan cukai :-)

      Delete
  13. Saya ada order ipho7ne 3 unit yg harganya rm 500 keatas per unit. Import dari malaysia. Sedangkan saya dari indo. Apa udah pasti kena cukai yer? Lalu kalau emang kena cukai kita bayar dimana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kena cukai adalah di kastam indonesia.

      Delete
  14. Jika brg kita ditahan kastam kita akn dpt surat dr pihak kastam lah yea xde hanya dgn cll kn... Sbb sy dpt msj brg kne tahan pihak kastam dan kata nya kerana terdpt duit dlm nilai pound sterling bersama brg saya..

    ReplyDelete
  15. Jika brg kita ditahan kastam kita akn dpt surat dr pihak kastam lah yea xde hanya dgn cll kn... Sbb sy dpt msj brg kne tahan pihak kastam dan kata nya kerana terdpt duit dlm nilai pound sterling bersama brg saya..

    ReplyDelete
  16. Sbb kwn saya ckp hntr brg tu melalui global service shifting company tp bila sy mtk tracking no dgn agent yg berurusan dia mrh sy... Itu yg buat sy pelik btl ke brp kne thn atau brg x wujud atau ni scam kn byk skrg ni hrp dpt jwb secpt nyer

    ReplyDelete
  17. Sbb kwn saya ckp hntr brg tu melalui global service shifting company tp bila sy mtk tracking no dgn agent yg berurusan dia mrh sy... Itu yg buat sy pelik btl ke brp kne thn atau brg x wujud atau ni scam kn byk skrg ni hrp dpt jwb secpt nyer

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin cik boleh check no yg telefon itu dari mana.

      Delete
    2. dapat call tu tak semestinya dari pihak kastam. ia boleh jadi dari pihak courier. tapi jika kita sendiri nak ke kastam, kita perlukan tracking number penegposan. jika tidak kastam pun tak boleh nak bantu.

      Delete
  18. Assalam, sy nk tnya. Sy ada nak trade barang sy dgn seorang yg duduk di Indonesia. Bukan beli. Harga barang yg dia pos tu kira2 dlm RM200 macam tulah. Tpi, mmg x lebih dari RM500. Sy duduk di Muar, Johor. Agak2 barang yg dia pos tu akn kena tahan dgn kastam x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau barang tu bersaiz kecil, diorang scan pun tak nampak mcm nilai lebih RM500 besar kemungkinan tak akan di tahan. in case kena tahan, bawa aje bukti bahawa nila barang tidak melebihi RM500, jadi nnt kita boleh ambil terus barang tanpa perlu bayar apa-apa :-)

      Barang saya pun kadang-kadang lebih RM500, tapi kotak kecil, mereka tak tahan :-)

      Delete
  19. Salam Atiqah.Nak confirm kalau saya beli kolagen bernilai RM 200 termasuk pos dari Thailand atau US,barang tu akan dipos terus ke rumah di Puchong ? Gst bagaimana ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk barang kosmetik ni, kalau untuk kegunaan sendiri, jumlah kecil, mereka selalunya tak tahan :-)

      Delete
  20. Salam..
    Nk tanya says ada bust ordering online dr jepun..
    Barang collector toys..
    Dr sane mereka hantar guna EMS..
    Tapi xde pulak hangar guns poslaju..
    Mean kita kena collect sendiri kat kastam ke?
    Dan macam manager kits nk tahu brg tu dh sampai kastam ke belum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Kalau EMS,apabila barang sampai ke Malaysia akan diambil alih oleh POSLAJU. Kalau barang ditahan kastam, kita boleh juga mewakilkan pihak PosLaju untuk urusan di kastam atau kita pergi sendiri untuk menguruskannya. Surat notis barang di tahan akan dihantar ke alamat kita terlebih dahulu. Kemudian kita boleh decide utk pergi sendiri atau mewakilkan pihak PosLaju untuk urusan tersebut :-)

      Delete
    2. Klu wakilkan poslaju ada charge ke?
      Lg satu jika barang kita dh kena gst di luar negara,then sampai kastam barang kita still kena gst Malaysia x?

      Delete
    3. kalau wakilkan poslaju kena charge RM50++ macam tu. Kalau dah kena GST di luar negara, tetap akan kena gst di kastam kita jika total harga barang dan biaya pengeposan melebihi RM500 :-)

      Delete
    4. Misal kata hari ni saya order stock rm500 ke bwh dalam satu invoice then besok saya buat order lg rm500 ke bwh dalam satu invoice yg lain.
      Tarikh di invoice pun berbeza.
      Jika kedua dua invoice sampai dlm waktu yg sama,masih kena tax kastam x?

      Delete
    5. Mereka akan kenakan cukai ke atas setiap invoice. Jadi kalau di bawah RM500 setiap invoice (bergantung pada jenis barang) tidak akan kena tax :-)

      Delete
    6. Jika brg kita tak ditahan,so automatik brg kita dihantar terus ke rumah atau kena self collect di poslaju?
      Dan sebelum hantar poslaju akan inform kita x?

      Delete
    7. Kalau barang tak ditahan, barang automatik akan dihantar terus ke rumah :-)

      Delete
    8. Terima kasih cik atiqah sbb jawab segala pertanyaan saya tentang tax ni..
      Jika x keberatan,cik atiqah tahu x mcm mna currency rate ni dikira klu buat pembayaran secara online jika beli dr seller oversea?

      Delete
    9. Jika kita tidak ada bukti pembayaran dalam ringgit, Mereka akan kira guna currency rate semasa yang ada pada pihak kastam pada hari kita collect barang berdasarkan nilay matawang luar pada invoice/atau resit pembelian kita.

      Delete
  21. Salam..
    Atiqah nak tanya ni, kalau barang yang kita beli kena tahan kastam tu nanti kita dapat Surat tahanan kastam ikut alamat yang kita shipping barang tu Kan? Lagi satu, kalau beli buku/manga lebih dari RM 500 kena cukai gak eh? Please help thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, surat akan sampai ke alamat shipping kita. Kalau total mmg lebih dari RM500, mmg perlu bayar cukai. Tapi kadang-kadang kalau kotak kecil je, mereka mungkin tak tahan pun :-)

      Saya ada pengalaman, barang saya sampai 2kotak serentak. satu kena tahan, satu tak kena tahan dan sampai terus ke rumah. Walhal barang yang sama, harga yang sama. cuma satu kotak besar, satu kotak kecil. yang kecil lepas...yang bear kena tahan :p

      Delete
  22. Assalamualaikum sis.. artikel ni kalau beli brg dr oversea kan ? Mcm mne plk kalau saya sekarang duduk oversea dan kirim parcel ke malaysia pada adik saya dlm parcel mengandungi 6 utas jam tangan sebagai hadiah pada 1 keluarga saya. Dan total harga jam semua adalah rm1500. Adakah kastam memerlukan invois jam tersebut dr penerima ? Sedangkan penerima bkn membeli jam tersebut kerana dihantar drpd sy sebagai hadiah. Adakah tanpa invois tersebut penerima tak boleh menuntut barangan tersebut ?

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum sis.. artikel ni kalau beli brg dr oversea kan ? Mcm mne plk kalau saya sekarang duduk oversea dan kirim parcel ke malaysia pada adik saya dlm parcel mengandungi 6 utas jam tangan sebagai hadiah pada 1 keluarga saya. Dan total harga jam semua adalah rm1500. Adakah kastam memerlukan invois jam tersebut dr penerima ? Sedangkan penerima bkn membeli jam tersebut kerana dihantar drpd sy sebagai hadiah. Adakah tanpa invois tersebut penerima tak boleh menuntut barangan tersebut ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Penerima di Malaysia tetap perlu membayar cukai kastam dari nilai barangan tersebut walaupun bukan dibeli dengan erti kata lain dihadiahkan. Jadi penerima perlu ada resit rasmi harga barang dan kos pengeposan. Tanpa invois mereka tak boleh menuntut barang tersebut. En. Hafiz boleh sertakan invoice di dalam parcel dan dihantar bersama atau kirimkan secara email/whtasapp pun boleh gambar invoice pembelian pada penerima. Nanti mereka cuma perlu tunjukkan pada pihak kastam.

      Delete
  24. Salam..
    saya ade order barang dari china..barang jenis aksesori kereta..barang yg menggunakan sistem elektrik..barang nie dipos melalui kapal laut..nilai barang dlm 11ribu..barang nie mgkin ambil masa 2-3 minggu sb by sea kn..apakah proses yg saya kena lalui untuk ambil barang tersebut..??? Brapa nilai tax..??

    ReplyDelete
  25. Salam..
    saya ade order barang dari china..barang jenis aksesori kereta..barang yg menggunakan sistem elektrik..barang nie dipos melalui kapal laut..nilai barang dlm 11ribu..barang nie mgkin ambil masa 2-3 minggu sb by sea kn..apakah proses yg saya kena lalui untuk ambil barang tersebut..??? Brapa nilai tax..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prosesnya hampir sama, jika ditahan pihak kastam akan hantar surat pada kita sebagai makluman. untuk aksesori kereta rasanya ada cukai tambahan selain GST 6%. Tapi saya tidak pasti berapa peratus lagi utk itu.

      Delete
  26. Salam. Sy ada nak beli kain dari indonesia. Ni first time nak beli. Katakan la tak kena tahan kastam, kita collect barangan di kastam or akan post ke alamat kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, barang direct sampai ke alamat kita ;-)

      Delete
  27. salam.sis. sy baru cuba nk beli barang elektrik di china melalui alibaba.com ok ke ? maaf sy first timer risau barang x sampai.☺

    ReplyDelete
  28. salam.sis. sy baru cuba nk beli barang elektrik di china melalui alibaba.com ok ke ? maaf sy first timer risau barang x sampai.☺

    ReplyDelete
  29. salam.sis. sy baru cuba nk beli barang elektrik di china melalui alibaba.com ok ke ? maaf sy first timer risau barang x sampai.☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah jika dari trusted seller, takde masalah. Banyak juga kes penipuan sekarang. Kena berhati-hati. Cuma barang elektrik ni ada proses ekstra, seperti kelulusan SIRIM dan sebagainya. Saya tak pasti semua barang elektrik perlu laluinya atau ada jenis-jenis tertentu sahaja.

      Delete
  30. Assalam Puan,

    Saya first time beli waffle maker elektrik dari Amazon.com dan harga barang tersebut USD59. Adakah barangan saya ini perlu permit dari SIRIM dan akan di tahan oleh pihak Kastam?


    Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu saya kurang pasti...mungkin ya mungkin tidak kerana ia kadang2 berdasarkan rekod barang tu sendiri. Macam hp, set home theater tu mmg kena sirim. Takpe, kalau barang kecil dan tak sampai rm500 mungkin tak ditahan. Tapi jika tetap ditahan, pegawai kastam akan guide apa langkah2 yg perlu kita lalui :-)

      Delete
  31. Assalamualaikum..
    Kak, kalau utk penerimaan barang yg dipos dari luar negara memang kita kena bayar dulu untuk clearance charges & insurance ke?

    ReplyDelete
  32. Waalaikumussalam Anna. Setakat pengetahuan dan pengalaman saya, semua insuran dan sebagainya telah termasuk dalam kos penghantaran. Jadi tiada bayaran tambahan yg diperlukan melainkan ia telah sampai ke kastam malaysia untuk bayaran cukai kepada pihak kastam (jika ditahan oleh kastam).

    ReplyDelete
  33. Sy dpt kiriman dr luar negara tapi dia cakap hold di airport bila saya cek trekking dia,ada person call & dpt email jgk kena bayar clearance charges & insurance baru barang dpt dihantar,saya cuma dapat call drp dia tapi surat kuasa kastam atau panggilan drp pihak kastam sy xdpt mengatakan ada barang ditahan? Atau kena merujuk kastam jgk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Anna, boleh saya tahu Kurier apa yg digunakan? Panggilan dari nombor talian tetap atau hp? Anna beli barangan itu atau dikirim sebagai hadiah dari orang yang tidak dikenali?

      Delete
  34. Hai Siti, Biasanya proses penghantaran semula mengambil masa 30hari oleh pihak kastam. Siti perlu rujuk kepada pihak kastam untuk tracking number baru. kerana tracking number lama dah tak digunapakai.

    ReplyDelete
  35. Dah berapa hari? Mungkin barang belum bergerak lagi dan masih di kastam. Saya tak rasa ianya dirampas kerana dah isi borang return. Cuma prosesnya agak makan masa sikit...cubalah hubungi pihak kastam untuk kepastian :)

    ReplyDelete
  36. Assalammualaikum cik/puan Atiqah.

    Saya ingin bertanya, situasi sy agak rumit kerana hari ni saya baru saja dapat surat daripada pihak kastam bahawa sabun yg sy tempah dari Thailand ditahan oleh pihak kastam sejak 2 hari lepas, dan pihak kastam memerlukan sy mendapatkan lesen import daripada penguatkuasa farmasi untuk membolehkan sy mengambil sabun tersebut. Satu perkara yang paling merisaukan sy, berapakah kos untuk mendapatkan lesen import tersebut dan dokumen apa yang diperlukan? Ini kali pertama sy mengimport sabun sebanyak 50 ketul untuk dijual semula di Malaysia, adakah saya juga akan dikenakan tax import? atau sebarang cas disebabkan sy ingin jual semula produk yanh sy tempah dari luar Malaysia? Mohon pertolongan cik/puan Atiqah. Saya dahulukan ribuan terima kasih. Assalammualaikum.

    ReplyDelete
  37. Assalammualaikum cik/puan Atiqah.

    Saya ingin bertanya, situasi sy agak rumit kerana hari ni saya baru saja dapat surat daripada pihak kastam bahawa sabun yg sy tempah dari Thailand ditahan oleh pihak kastam sejak 2 hari lepas, dan pihak kastam memerlukan sy mendapatkan lesen import daripada penguatkuasa farmasi untuk membolehkan sy mengambil sabun tersebut. Satu perkara yang paling merisaukan sy, berapakah kos untuk mendapatkan lesen import tersebut dan dokumen apa yang diperlukan? Ini kali pertama sy mengimport sabun sebanyak 50 ketul untuk dijual semula di Malaysia, adakah saya juga akan dikenakan tax import? atau sebarang cas disebabkan sy ingin jual semula produk yanh sy tempah dari luar Malaysia? Mohon pertolongan cik/puan Atiqah. Saya dahulukan ribuan terima kasih. Assalammualaikum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, maaf jika lewat membalas komen ini. Untuk cukai, rata-rata jika total harga barang melebihi RM500 mmg akanakan dikenakan cukai tak kira ia untuk jualan atau kegunaan sendiri. Cukai hanya berdasarkan harga barang, bukan tujuan pembelian barang :)
      Walaubagaimanapun berkaitan lesen import saya kurang pasti. Saya pernah google jga ttg ini. MungkinMungkin Farah boleh google juga utk maklumat asas. Secara detail, mungkin boleh minta bantuan pihak kastam untuk penerangan yg lebih detail :)

      Delete
  38. Assalamualaikum Cik/Puan Atiqah,

    Saya nak tanya beberapa soalan.

    Sy baru nak mencuba jual pre-order make-up dari US seperti NYX Cosmetics, LA Girl USA, SEPHORA and etc. Barang seperti make-up dari US ni kena tax jg ke? Kalau beli banyak nak split order tak nak bagi kena tahan kastam tu mcm mana? Sy kurang faham maksud jgn melebihi RM500 tu jumlah barang yg dbeli atau tmasuk kos penghantaran?

    Lagi satu boleh kongsi tak mcm mana nak beli barang dr US to Malaysia? Sy difahamkan ada yg menggunakn khidmat third party atau personal shopper dr sana. Tp sy was" takut scam. Any suggestion?
    Maaf soalan" sy out of topic sikit, hehe.. Sy harap cik/puan atiqah dpt mbantu, atau mungkin sesiapa sahaja yg biasa shopping menggunakan third party seperti, HopShopGo, Viabox, MyUS and etc.. Maybe boleh suggest sesiapa rakyat Malaysia yg boleh dpercayai yg stay dekat US menjadi personal shopper di sana.

    Sy harap soalan" yg selalu bermain dlm kepala ni terjawab. Harap cik/puan Atiqah dpt membantu, sebab post ni active, rata" post blog lain tidak active. Sy sgt berminat dgn hal ini. Nak cari duit lebih. Mmg terpaksa cari duit lebih dgn ekonomi yg tak stabil ni. :(

    Sekian terima kasih! Maaf karangan panjang sgt. Hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam W, maaf jika lewat membalas pertanyaan. Ya, cukai akan dikenakan jika total harga barang dan kos penghantaran melebihi RM500. Jika nilai barang RM450 dan kos pos RM60, total akan jadi RM510 maka akan dikenakan cukai. Kalau split order bererti setiap barang mungkin cuma RM300, Kos pos RM50 total RM350 setiap satu. Jadi tak kena cukai. Tp hitung juga adakah berbaloi berbuat demikian kerana kos pos mungkin lebih tinggi dari tax kalau split order ni :)

      Utk khidmat personal shopper, saya takda kenalan, tp mmg perlu berhati2 kerana byk scam. Berurusanlah dgn org yg ada reputasi yg jelas dan baik :)

      Harap jawapan membantu :)

      Delete
  39. Assalam sis abg sya ada pos brg..berat 28kg..lebih pada rm4k adakah akan ditahan kastam dan dikenakan cukai?

    ReplyDelete
  40. Assalam sis abg sya ada pos brg..berat 28kg..lebih pada rm4k adakah akan ditahan kastam dan dikenakan cukai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Anisah. Ya, Kemungkinan besar akan ditahan. Pos dari mana ye?

      Delete
  41. Replies
    1. Banyak sebab yg memungkinkan ianya ditahan :)

      Delete
  42. Baru ingat nak bawa balik tudung dari vietnam 300helai... Errmmm... Dah la currency kita teruk.... Kemudian kena pulak cukai... Apa la nasib... Tq sis... Nasib baik x bawa balik terus...

    ReplyDelete
  43. Trima kasih kerana membantu..

    ReplyDelete
  44. Ada barang saya dri UK,skrng Kena tahan d kastam,tapi saya sdh buat pembayaran rm1800 kepada mereka at as permintaan mereka untuk pengurusan penghantaran ,skrang mereka minta lgi dgn saya rm1500 untuk membuat segala documents²

    ReplyDelete
  45. Ada barang saya dri UK,skrng Kena tahan d kastam,tapi saya sdh buat pembayaran rm1800 kepada mereka at as permintaan mereka untuk pengurusan penghantaran ,skrang mereka minta lgi dgn saya rm1500 untuk membuat segala documents²

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Emy. Adakah barang tersebut dibeli atau 'dihadiahkan' oleh seseorang dari luar negara? Pembayaran dibuat atas acc syarikat? Nombor yg telefon Emy menggunakan talian tetap atau mobile?

      Delete
    2. Hadiah DRI kawan sekolah saya,tetapi skrg da menetap d UK tempt suaminya..mereka kirim hadiah tu untuk saya semasa mereka menyambut hari IBU d tempat mereka pada bulan lalu..pembayaran d buat atas acc noor bahiya binti Abdul halim,Dan telefon mobile..

      Delete
    3. Skrang ni pun mereka KL saya untuk Tanya pembayaran tu

      Delete
    4. Skrang ni pun mereka KL saya untuk Tanya pembayaran tu

      Delete
    5. Saya syak ini SCAM, satu bentuk penipuan. Tapi saya tak dapat pastikan 100% kerana selalunya jika urusan rasmi, tidak akan bayar kepada akaun individu dan no. telefon selalunya telefon pejabat, bukan dari handphone. Dan Bayaran kastam Malaysia saya rasa 6% dari harga barang sepatutnya tidaklah setinggi itu. Dan itu dah jadi lebih dari harga sebenar telefon itu sendiri.

      Delete
  46. Trima kasih kerana membantu..

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum Atiqah,

    Saya ada masalah sikit ni. Harap boleh bantu saya. Macam ni, pada 17 Feb lepas saya ada order buku kat BOOK DEPOSITORY..beli dari luar negara..saya diberitahu oleh pihak mereka yang sepatutnya buku yg saya order sepatutnya dah sampai sekarang kat Malaysia. Tapi masalahnya saya x dpt pun hantaran dari diorang tu. Harga buku tak cecah RM 100 pun saya beli. Mereka kata cuba semak kat Local Post Office kita.. Atiqah tahu x macam mana nak contact pegawai yg berkaitan ngan hantaran di Selangor ni. Sebab saya x tahu nak contact siapa. Haritu atiqah kata kalau barang kita kena tahan nanti ada surat kena kastam sampai tapi saya x dpt ape2 pun.Alamat yg saya bagi untuk hantar pesanan saya ni x salah but still x dpt.Boleh tolong saya tak apa tindakan yg saya harus lakukan untuk cari barang yang pesan dari luar negara ni? Saya agak risau sebab dah hampir sebulan saya x dpt barang yg pesan tu. Harap dapat bantu saya atiqah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Azizi :)
      Sepatutnya ianya tak ditahan. Dah cuba trace tracking number? Guna kurier apa ye utk penghantaran?

      Delete
    2. Hi atiqah, BOOK DEPOSITORY ni kelemahannya diaorg x bagi tracking number tapi delivery free. So saya xde tracking number. Courier delivery yg deorg guna untuk hantar melalui ROYAL MAIL priority airmail. Boleh tolong saya nak buat apa lepas ni?

      Delete
    3. Ohhh..kalau macam tu saya pun tak ada idea macam mana...sebab tanpa tracking number...kita pun tak boleh tahu di mana lokasinya dan tak tahu nak contact siapa. Melainkan kena contact Royal Mail sendiri dan bgtahu tentang masalah Azizi ni...

      Delete
  48. Salam...saya ada beli iphone dari London dan dihantar Malaysia menggunakan Gib Courier...masalahnya sekarang ni parcel tu dah stuck dekat Thailand. Apa perlu saya buat ya? Sbb sender asyik mesej mintak duit untuk release parcel tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Sitirahayu. Banyak ke mereka minta? Siapa yang hubungi? No. telefon dari mana?

      Delete
  49. hai..nak minta tanya.kalau beli mask dengan harga yang kurang dari rm250 dan ditahan oleh kastam. bolehkami buat panggilan ke kastam ? aku dibagi tau kena bayar 50RM untuk hantar ke rumah aku walaupun x payah taxes? mungkin kah?
    terima ksaih ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, once kena tahan kastam, surat notis tahanan akan dihantar kepada kita. Andaikata barang ditahan, mungkin juga ia barang dalam kategori tertentu yg mungkin dikenakan cukai pada nilai barang RM200. Tapi andaikata tak dikenakan cukai, tapi mewakilkan pihak PosLaju untuk uruskan, jadi perlu bayar RM50 tersebut kepada pihak PosLaju. Kalau kita pergi sendiri, jadi tak perlu bayar apa2 :-)

      Delete
    2. faham..x kira kena cukai atau tidak..pun kenan bayar RM 50
      aiks...susahlah org kita..
      terima kasih atas nasihatnya

      Delete
    3. Salam....baru baru ni saya ada membeli cermin mata dari china..dh 2 hari dh barang tersebutmasih ada di komplek kastam..bile checkbalik dkt tracking logistic die tulis barang anda dalam proses penilaian dan pelepasan...adakah barang saya berkemungkinan akan di tahan

      Delete
    4. Salam....baru baru ni saya ada membeli cermin mata dari china..dh 2 hari dh barang tersebutmasih ada di komplek kastam..bile checkbalik dkt tracking logistic die tulis barang anda dalam proses penilaian dan pelepasan...adakah barang saya berkemungkinan akan di tahan

      Delete
    5. Ya Shieh Mei, ia adalah upah pengurusan. Bergantung kepada courier. Ada sesetengah courier tidak mengenakan charge perwakilan tersebut dan ianya akan diurus oleh pihak courier secara automatik. Dan kita tidak akan menerima surat dari kastam :-) Namun, jika surat itu dah sampai kepada kita di rumah, bererti courier tersebut tidak menguruskan urusan kastam secara automatik untuk kita.

      Delete
  50. Replies
    1. Ya, ia mungkin di tahan. Tapi untuk kepastian kena tunggu surat dari pihak mereka :-)

      Delete
  51. assalammualaikum,nak tnya mcm mne nak byr cukai 6%gst and brapa kene byr kalau brg lebih dripada 500? Contohnya dlm rm800 lebih. Please reply as soon as possible :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, jika barang RM800, 6% dari RM800 ialah RM48. Jika tuan/puan ke kastam sendiri, puan bayar secara cash di sana. Jika mewakilkan pihak courier, nanti bayar pada pihak courier :-)

      Delete
  52. Salam sis.. kalau barangan yg sy beli ni (helmet motorsikal) dr Taiwan x menepati piawaian sirim adakah helmet tu terus di rampas kastam dan xkan diinform kepada saya? Atau pihak kastam tetap akan hantar notis kpd sy? Dh sebulan sy menunggu brg x smpai2 lg. Surat kastam pn xdak. Nk buat trackking pn x reti sbb website tu tulis china semua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. barang import macam telefon atau helmet kena apply sirim permit, selalu kastam ade call beritahu dan ada surat tahanan, rasanya dah kena prepare juga tu untuk apply sirim permit sebab sya pun dah kena tadi hehe ni no sirim 03-55446394 call aje tnye apply dengan email pun ok..harap dapat membantu

      Delete
    2. Kena minta tolong kawan yang cina kot tengokkan tracking number tu :-)

      Delete
  53. baru jer kena tadi...dapat surat dari pejabat pos KLIA dan call, barang hadiah aje telephone kena tahan dengan kastam klia, pergi sendiri nak amik tak bole kena apply permit dari sirim...lagi pening pale nak kena pergi sirim pulak, kena bayar RM106 untuk permit belum amik barang lagi kena berapa pun tak tau, nasib baik barang hadiah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas perkongsian pengalaman...saya pun selalu jumpa org2 yg kena apply sirim untuk hp ni di kastam...nasib baik hadiah ;)

      Delete
  54. Assalamualaikum, ni saya nak order barang dari US Tactical Flashlight $56, kena tahan dek Kastam tak?

    P's kalau convert kan dalam Rm 212.85

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, kalau ikutkan harga ia mungkin tidak ditahan. Tapi kalau ia perlukan kelulusan Sirim, ia mungkin akan di tahan utk kelulusan Sirim, bukan utk cukai :-)

      Delete
  55. Salam sis..saya nak Borong barang Dari China. Menurut supplier courrier hanya melalui fdex @ dhl shj. Adakah courier ini akan uruskan brg door to door & bertanggungjawab utk urus jika brg ditahan kastam.harap sis sudi tlg sebab tak pernah beli brg oversea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, Kalau FDEX pihak FDEX yg akan uruskan bagi pihak anda. Nanti mereka akan telefon dan bgtau jumlah cukai yang perlu dibayar kepada tuan. Dan tuan akan bayar jumlah tersebut kepada pihak FDEX.

      Delete
  56. Assalamualikum kak, saya baru nak berbisnes dengan menjual baju2 dari indonesia. Macam dropship. Baju2 selalunya ditahan ke? Dan berapa peratus yg baju tu boleh ditahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, jika baju-baju dalam kuantiti kecil dan dibawah RM500, Insyaallah tidak akan ditahan :-)

      Delete
  57. Hi, nak tanya transaction record nak dapat dari mana? Seller atau pihak bank?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, kalau bayar melalui online transfer, printlah bukti pembayaran. Jika bayar melalui kaunter, pasti akan dapat resit. Itu semua dikira bukti pembayaran :-)

      Delete
    2. Transaction record dapat dari pihak bank atau pihak yang anda berurusan untuk membuat transaction.

      Delete
    3. Kalau nilai barang2 dekat dalam 2k, agak2 berapa ya kena sediakan duit cukai? nanti tak cukup duit pula nak bayar dah sampai jauh2 pergi ke tempat kastam (".)'

      Delete
    4. Jika barang RM2,000 cukai gst 6% ialah RM120. Tergantung jenis barang. Ada sesetengah barang ada cukai import. Dan utk barang yg lebih dari RM1,000 perlu bayar extra RM50 untuk borang kastam. Untuk maklumat yang tepat, tuan/puan boleh hubungi no. Tel yg tertera pada notis tahanan yg kita terima tu. Jadi lebih mudah utk kita sediakan wang yg secukupnya nnt :)

      Delete
  58. dan nak tanya juga, apa bezanya invoice, resit dan slip pembayaran?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Invoice: Diberi oleh pihak seller kepada kita untuk memaklumkan berapa jumlah yang perlu kita bayar.
      Resit: diberi oleh pihak seller setelah kita membuat pembayaran.
      Slip Pembayaran: adalah bukti transaksi dari pihak tengah seperti bank (online banking atau kaunter).

      Pihak kastam menerima semua yang di atas. Salah satu saja telah mencukupi. Tapi yang terbaik adalah Resit atau slip pembayaran. Saya sendiri menggunakan slip pembayaran sahaja ketika berurusan dengan pihak kastam.

      Delete
    2. Terima Kasih kerana menjawab dengan kadar segera ya :) Saya membeli secara online paypal dan ada membuat permohonan dari seller untuk memberi salinan payment transaction tetapi seller mengatakan bahawa saya perlu mendapatkannya dari pihak bank dan apabila memeriksa secara online transaction tersebut saya mendapati pihak bank cuma memberikan statement payment transaction secara keseluruhan..adakah cara lain untuk mendapatkan payment transaction tersebut secara detail?

      Delete
    3. Paypal tak beri resit? Sis boleh saja print screen bukti transaksi tu. dan jika transaksi dari pihak bank, ada banyak transaksi, sis highlight aje, pembayaran yang dibuat untuk seller tu dan tunjuk pada kastam nanti. Pihak seller tak keluarkan resit pembelian ke? Kalau seller ada bagi resit atau invoice, itu pun boleh digunakan untuk diberi pada pihak kastam :-)

      Delete
  59. saya sepatutnya menerima parcel dari UK. Tapi syarikat courier tu call suruh bayar RM2500. terperanjat la dengar. so skrg kalau saya nak setelkan bayaran tu mcm mana? dan brp lama parcel tu boleh di tahan? ada dikenakan bayaran tambahan lain ke..mohon pencerahan. sebab tak pernah lagi terima apa2 dari luar negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Nadia, Barang dari UK tu Nadia beli atau hadiah?

      Delete
  60. hi saya nak tanya ,saya oder 3unit iphone 6 di uk, sekrang niy syarikat sane terslah hntar 20 unit iphone pos by gib courier ,saya tidak niat nak menjual untuk kegunaan sendiri tp syarikat saya memaksa saya manjual di sini dan perlu menghantar duit di sana ,agaknya proses apa yang perlu saya buat sedangkan saya buat bayaran hanya 600usd ... saya harap cik atikah dapat membantu saya

    ReplyDelete
  61. Ahmad Syahir dah tanya ke kalau takmau jual dia nak buat apa? Boleh je suruh kastam return semula package tu sebab akan ada alamat pengirim. Tunjuk pada pihak kastam bukti pembayaran hanya utk 3buah iphone. Dan encik nak ambil 3shj, yg selebihnya nak return semula kerana pihak sana tersilap hantar.

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum Pn Atiqah...
    saya nak tanya, Hj Fauzi masih lagi terlibat dalam kiriman kapal laut Jakarta-Port Klang ya? atau sekarang dia dah serahkan pd org lain ya? sebab nya saya ada masalah ttg kiriman barang dr jakarta melalui kapal laut... dah 8thn deal dgn hj fauzi, tapi almost 1thn lalu kata nya dia serahkan pada org lain... itu yg saya nak tanya puan, hj fauzi masih boleh dihubungi ke untuk bertanya psl kiriman barang dr jkta-port klang?
    masalah saya, barang dah sampai port klang dah dekat 2minggu. patut nya barang dah sampai pada saya.. tapi agent port klang kata system kastam down... adoiii lama nye system kastam down.. saya risau sgt2 sebab barang stucked lama... customers dok bising... dulu deal trus dgn hj fauzi, senang... org nya bagus, kalau tanya kenapa dia akan explain tepat... puas hati... skrg ni org2 bawah dia bile sye tanya, jawab tak abis, saya tak puas hati... sye risau laa skrg ni... masalah nya apa?
    tiba2 google tjumpa blog puan... syukur alhamdulillah.. hrp2 sgt2 puan dapat membantu saya... terima kasih terlebih dahulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, nampaknya tuan lebih berpengalaman menggunakan kapal laut berbanding saya kerana saya baru mula menggunakan kapal laut mulai tahun ini dan masih berhubung dengan Hj. Fauzi. Mungkin kini Hj, Fauzi berkhidmat dengan syarikat lain, bukan syarikat yang tuan gunakan sejak 8thn itu. Boleh saya tahu nama syarikat perkapalan yang tuan gunakan?

      Delete
    2. kalau nama syarikat perkapalan tu saya tak pasti la.. tapi kalau nama company tu perniagaan daulay... itu nama di resit...sama tak dengan nama syarikat puan guna? kalau di resit tu ( letterhead invoice ) masih ada hp no.hj fauzi... itu yg saya confused...
      maaf saya tanya, sekarang puan tak ada tunggu barang sampai dari indonesia? sebab saya nak tau barang puan pun tersangkut tak...

      Delete
    3. Kalau Daulay, ya sama dengan yang saya gunakan. Bulan lepas barang saya okey aje. takda masalah. Dan saya memang berhubung dengan Hj. Fauzi. Sekarang ada lagi satu trip. Setakat semalam masih dalam proses pemunggahan. Harap-harap tak ada masalah apa-apa :-)
      Kalau tak dapat hubungi En. Fauzi, boleh cuba hubungi 0123189055 (En. Hamzah).

      Delete
    4. aik memang pelik ni.. kenapa kata barang saya stucked pada kastam. barang saya 24/3/2016 dari indonesia... barang puan dishipping sebelum tarikh saya ya?

      Delete
    5. terima kasih banyak puan.. saya dah dapat hubungi hj fauzi... alhamdulillah barang saya dah keluar... terima kasih puan mambantu saya... hanya Allah dapat balas jasa baik puan... :-) semoga bisnes puan terus maju... insya'Allah...

      Delete
    6. Alhamdulillah. Sama-sama :-)

      Delete
  63. Assalam akak. Mak sy dapat parcel yg dikirim oleh kenalan die di UK. Tp die dpt panggilan dr syarikat courier tu yg mak sy perlu bayar rm2600 utk dpat kan barangan tersebut. Bole sy taw, mmg kite perlu bayar ke bayaran tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam :-) Maaf nak bertanya, kenalan mak tu memang kawan yang dikenali secara peribadi atau baru kenal? Sekarang banyak kes scam, khuatir ia adalah scam juga...

      Delete
  64. Assalamualaikum..
    Sy nak tanya.. sy baru bercadang nak beli beg dari china and hantar guna pos biasa.. beg murah je lah bawah rm50 camtu.. kalau sy beli 1-5 beg, rasanya bole kena tahan tak. Pos free je.. lagi satu, insuran yg awak maksudkan tu camne eh? seller tu ada mention jugak pasal insuran.. mahal k?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tahan atau tidak tu tak dapat dipastikan, kadang-kadang ada kes barang tak sampai RM500 ditahan, bila pergi ke kastam, tunjukkan bukti pembayaran semua dan total barang tak sampai RM500, mereka akan release barang kita tanpa perlu bayar tax :-) Insuran tu biasanya di charge oleh kurier. selalunya dah termasuk dalam shipping cost :)

      Delete
  65. salam kak. ade kemusykilan ckit.. hehe
    nak tnye yg custom tax tu rm500 per shipment ataupun per box..

    contoh ny kite beli dri 2 website..
    box 1 value rm300 + box 2 value rm300 + shipment rm150 = rm750. jadi tax drpd total ini lah ye?

    sblm ni pernah come across 1 blog..akak tu purchase total lebih 1k in 1 shipment tp ade 3-4 box.. tp xkene tax pun..
    xpasti la samada mmg luck ataupun kiraan berbeza...

    tu yg mcm curious ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Saya selalu terima barang 2-3box serentak. Tapi sepanjang pengalaman saya, setiap box akan ada tracking number sendiri. BUkan ketiga-tiga box dengan satu tracking number. Jadi ia dikira 3shipment dan nilai barangan di kira secara berasingan serta setiap kotak ada kos shipmentnya masing-masing. Tax pula di kira mengikiut Box. Misalnya Box1 value RM300 + RM75 (total RM375) dan Box2 value RM300 + Shipment RM75 (Total RM375). Betul kan? Jadi takkan kena tax untuk kedua-dua box kerana ianya di bawah RM500 utk setiap satu. Kalau dikira satu shipment (satu tracking number), ia akan kena tax sebab total melebihi RM500.

      Delete
    2. terima kasih kak. brg dh sampai 2 mggu lps..

      ada soalan baru pulak. ingt nk start up small bisnes.
      klu kita import utk bisnes di ig/fb, mesti register SSM ke?atau permit/lesen ke..

      &

      klu guna name & address as enterprise, value bwh RM500 pn ada tax ke kak ataupun tetap dgn value over RM500?

      Delete
    3. Alhamdulillah :)
      Ya, jika nak mulakan perniagaan perlu didaftarkan dengan SSM. Mudah saja. Tak susah. Boleh baca di link ini utk gambaran ringkas tentang proses pendaftaran :

      http://akasiiik.blogspot.my/2016/04/daftar-perniagaan-di-ssm.html?m=1

      Delete
  66. salam kak. saye ade amik fon set dari china 72usd(rm350) ni no.tracking yg dbri RI875967481CN. smpai skrg da 1bulan brg tak smpai and tracking tak dapt detect. jdi mcm mne ye kak? trime kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Alamak kalau tracking number tak dapat check tu taktau nak buat mcm mana. Kena refer seller balik. manatau tersilap bagi tracking number :( Moga ini bukan Scam...

      Delete
  67. lgi 1 nak dptkan SIRIM mcm mne ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sendiri tak pernah berurusan dengan sirim lagi setakat ni. Tapi kalau barang kena tahan, pergilah ke kastam, Insyaallah mereka akan guide cara-cara untuk dapatkan sirim :-)

      Delete
  68. Salam kak. Nk tanya kalau beli jam tangan dri overseas kena cukai import n kena tahan tak? Harga jam lepas convert lebih RM500.
    Lg 1 biasanya gst tax byr pd kastam atau pd courier yg handle tu?
    First time nk beli brg dri luar. Atau sesiapa yg tahu n experienced share2 la ye.
    Terima kasih byk2 :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Kalau dari segi harga ia mungkin di tahan. Tapi tak tentu juga. Kadang-kadang benda kecil, mereka lepas aje. Pasal tax tu, bergantung kepada jenis kurier. Kalau EMS, surat akan sampai pada kita dan kita boleh buat pilihan nak bayar sendiri di kaunter kastam atau mewakilkan pihak PosLaju. Tapi ada sesetengah kurier, mereka yang akan uruskan. Jadi surat tak akan sampai pada kita. Pihak kurier akan telefon dan maklumkan tentang tax tu. Dan kebiasaannya mestilah telefon tu dari nombor pejabat dan pembayaran dibuat kepada akaun bank syarikat kurier tersebut. Bukan akaun peribadi ye :-) Jaga-jaga, sekarang banyak scam. Harap ini membantu :-)

      Delete
  69. Salam puan atikah,
    Saya sedang mencari Fowarder agent utk Borong barang Dr China.puan ada contact sesiapa yang berkenaan?harap puan sudi membantu

    ReplyDelete
  70. Salam puan atikah,
    Saya sedang mencari Fowarder agent utk Borong barang Dr China.puan ada contact sesiapa yang berkenaan?harap puan sudi membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, saya tiada maklumat tentang itu...

      Delete
  71. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum sis,

    Saya ada order hp dari China hanya 1 unit untuk kegunaan sendiri nilai harga Rm8xx menggunakan servis DHL. Tadi saya baru sahaja diberitahu oleh DHL, hp tersebut telah sampai dan saya perlu memohon permit SIRIM. Pihak DHL akan menghantar email mengenai butiran tersebut.
    Memandangkan ini kali pertama saya memang tak tahu. Saya tinggal di Johor sudah tentu barang saya di KL. Adakah saya nanti terpaksa ke KL untuk urusan tersebut? Atau bolehkah melantik wakil/agen untuk urusan itu?
    Saya kemukakan persoalan ini, sekiranya sis ada info mengenainya harap dapat membantu saya serba sedikit untuk persediaan saya nanti.

    Terima kasih saya ucapkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, pada kebiasaannya saya menemui ramai pembeli di pejabat kastam yang menguruskan hal sirim telefon bimbit mereka sendiri. Tapi saya tak pasti jika urusan permohonan SIRIM itu boleh diwakilkan kepada pihak kurier atau tidak. Saya tidak pernah pula bertanya hal itu kepada pihak kastam. Mungkin Malar Hijau boleh bertanyakan langsung kepada pihak DHL tentang perkara tersebut sama ada boleh mewakilkan pihak mereka atau tidak.

      Delete
  73. Salam sis..saya ni baru sahaja nak berjinak2 buat bisnes makeup NYX n lain2..kalau saya nak ambil barang direct dari US adakah saya memerlukan third party..dan macam mana ye saya nak buat penghataran ke Malaysia sebab nye bile saya nak submit order kena masukkan alamat US..saya kurang faham dengan sistem penghataran barang dari US ke Malaysia..saya harap sis dapat membantu..thx :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, maaf tidak dapat menjawab soalan tersebut kerana saya tiada pengalaman membeli barang daripada US....

      Delete
  74. saya ade beli barangan dr india. baju ...kira kira rm380. sender kata kena tahan. tapi tak pun bagi details of tracking number. dia kata msian customs tak bagi.... and then dia kata kena tahan.. i mean kalo betol la kena tahan mestila ade tracking numb ngan surat dr msian customs gtau kena tahan kan....
    i rase macam da kena tipu je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari cerita ni mmg pelik. Tak mungkin pihak kastam tak bagi...mungkin scam juga lah ni :(

      Delete
  75. Salam Puan Atiqah
    Sy bercadang nak order penyegar wajah (toner) dari iherb (online seller dr US). Persoalannya adakah barangan kosmetik tetap dikenakan cukai jika nilai barangan+shipping kurang dari RM500? Sy bercadang nk order dlm 15 unit berat dlm 7.5kg tapi bernilai kurang dari rm500. Agak2 kena apply KKM tak? Terima kasih atas jasa baik Puan meluangkan masa menjawab soalan sy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Puan Hayati, menurut pegawai kastam yang pernah saya tanya, jika kuantiti barang banyak, melebihi penggunaan seorang individu untuk satu bulan, akan di tahan untuk kelulusan KKM. Jika nilai kurang dari RM500 mungkin tidak dikenakan cukai. Tapi tetap perlu kelulusan KKM. Walaubagaimanapun, tariff cukai utk barang kosmetik mungkin sedikit berbeza. Tapi saya tak pasti tentang itu.

      Delete
  76. Oh. Boleh wakilkan pos laju untuk berurusan dengan kastam. 53 caj per kotak kan.
    Tq sis. Amat membantu. Saya baru nak try import brang skit. Susah klu kena claim Kat klia. Klu pos laju boleh uruskan bagus dah bagi saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau barang bernilai lebih 1000 pon boleh wakilkan pos laju kan sis

      Delete
    2. Ya, boleh wakilkan kepada pos laju. Even barang lebih dari 1000. Charge tu rasanya kira per surat/notis. Ya, berbaloi utk yang tinggal jauh dari kastam :-)

      Delete
  77. weh, ada ehem kirim brg dr u.k ... 1st time... brg tu iPhone , laptop , perfume , baju , rantai ..DLL berat 18 kg.. sampai sini aku kna bayar tax lagi ke? dia ckp tax semua dia dah clear... adoi ..

    ReplyDelete
  78. weh, ada ehem kirim brg dr u.k ... 1st time... brg tu iPhone , laptop , perfume , baju , rantai ..DLL berat 18 kg.. sampai sini aku kna bayar tax lagi ke? dia ckp tax semua dia dah clear... adoi ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalu kalau kes mcm ni kes scammer. Sebab memang confirm kena bayar tax lagi dan apply SIRIM sebagainya untuk barang-barang mcm handphone ni :-)

      Delete
  79. assalam.. kwn sy ade hantar brg dri england. dy bgi hp, rantai,jam, perfume dan some cash money pounds.. kemudian ade seseorang perempuan call dy kata dri pihak kurier so dy suruh saya jelaskan bayaran rm2000 utk clearance charge supaya brg boleh dihantar ke rumah sbb brg kne tahan kastam.. yg pelik dia bgi no acc atas personal dan dy call pon guna no mobile.. tpy sy x buat lgy sebarang transaksi sbb takut kne tipu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waailaikumussalam, saya yakin barang-barang yang dihantar tu dari 'kawan baru'. Dah banyak kes begini. jangan layan, kebarangkalian itu adalah scam atau penipuan adalah tinggi.

      Delete
  80. ye kawan bru.. tak sampai sebulan.. saya kenal melalui facebook.. apa patut saya buat sekarang?? sebab dia stiil lagi kwn dekat fb dan dia ada alamat rumah, no hp saya.. dia mntk saya settle kn pyment.. dia tak nak barang 2 ade dekat kurier sbb dlm bungkusan tu ade duit 50000 pound.. ape pon tq.. saya lega sbb nyaris2 kena tipu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rata-rata kes penipuan ni mmg akan ckp ada duit dalam pakej juga. Kalau rasa takut, boleh buat lapiran polis.

      Delete
  81. Assalammualaikum.. Sy ingin bertanya, sy harap puan dapat jawab dengan kadar segera. Sy ingin post barang2 kegunaan sy spt pakaian, beg, n beberapa dokumen persendirian dari UAE ke Malaysia. Total berat 30kg dn harga courier RM530. Harga barangan sy xpasti kerana barang tersebut sy bawa dr Malaysia dn skrg tugas sy dah selesai di sini. Persoalannya adakah barang2 sy akan ditahan n berapa nilai kos pembayaran cukai?

    ReplyDelete
  82. Kalau barangan peribadi insyaallah tidak akan ditahan. Jika ia ditahan juga, penerima perlu hadir utk memberi penjelasan dan mungkin buka bungkusan tersebut utk diperiksa oleh pihak kastam :-)

    ReplyDelete
  83. As salam Puan Atikah,
    Sy juga hadapi kes yg sama,ada kwn hadiahkan rantai,hbeg,wallet & perfume kpd saya,dan hari ini ada perempuan yg call sy dr pihak curier dan meminta rm3200 utk clearance katanya,sy syak scam tp bila sy cek tracking no# mmg ada di KLIA atas nama sy,kwn "baru" itu juga memberitahu ada cash money didlm bungkusan itu..sy x pasti samada benar atau tidak & sy juga belum mbuat apa2 pmbayaran kpd perempuan itu kerana account yg diberi adalah account peribadi..harap Puan Atikah dpt mbantu.terima kasih

    ReplyDelete
  84. As salam Puan Atikah,
    Sy juga hadapi kes yg sama,ada kwn hadiahkan rantai,hbeg,wallet & perfume kpd saya,dan hari ini ada perempuan yg call sy dr pihak curier dan meminta rm3200 utk clearance katanya,sy syak scam tp bila sy cek tracking no# mmg ada di KLIA atas nama sy,kwn "baru" itu juga memberitahu ada cash money didlm bungkusan itu..sy x pasti samada benar atau tidak & sy juga belum mbuat apa2 pmbayaran kpd perempuan itu kerana account yg diberi adalah account peribadi..harap Puan Atikah dpt mbantu.terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, saya yakin itu adalah tidak benar dan satu penipuan. Terlalu banyak kes sebegini telah berlaku. Mohon utk abaikan sahaja permintaan mereka. Jika khuatir dengan keselamatan diri, boleh buat laporan polis kerana ini adalah kes sindiket penipuan.

      Delete
  85. Salam Puan Atiqah. Saya nak tanya, selalunya kalau parcel yang kita order from overseas ambil masa berapa lama ye untuk diperiksa dekat kastam KLIA? Saya ada order parcel from Japan via Air Small Packet, the parcel is about 0.5kg. Barang saya dah seminggu dekat kastam tapi takde pun notis kene tahan or anything from customs. Should I be worried and contact customs or do they just take awhile to inspect some parcels? How do I know barang saya kena tahan ke tak sebenarnya? thankyou

    ReplyDelete
  86. Waalaikumussalam, biasanya pemeriksaan kastam cuma mengambil masa 1-2hari shj, jika terlalu lama Anna boleh cuba hubungi pihak kastam atau terus ke kastam klia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay lepas contact poslaju, terus org kastam check and lepaskan brg saya. agaknya diorg terlepas pandang or lambat2 check. anyways terima kasih byk2 post puan membantu sgt2

      Delete
    2. Alhamdulillah, mereka pun manusia, barang satu gudang penuh..kadang2 sampai tak muat...saya tgk sendiri tempat mereka...kadang2 ada yg terlepas pandang...saya pun pernah ke kastam sendiri bila tunggu surat tak sampai2...diorang nak cari barang pun lama nak jumpa sbb barang yg dah lama ni dah kat belakang2 😉

      Delete
  87. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  88. Salam kak, saya ada beberapa pertanyaan tentang pertahanan barang di kastam. barang saya baru kena tahan tadi pagi. saya buat group order untul CD kpop. dan nilai barang tu dekat 3k.

    1. saya hanya mendapat satu tracking no tapi total box yang kena tahan tu 3. jadi kalau mcm tu kena bayar berapa taxnya ya?
    3k bersamaan dgn 6% atau mcm mana tu?

    2. jika saya tak dapat lagi surat dari kastam boleh tak saya terus pergi aje pejabat kastam dgn membawa resit/invois yang diperlukan tanpa membawa surat dari kastam. sebab saya ada call dorg pagi tadi menanyakan tentang baramg saya dorg mmg comfirmkan barang saya ditahan.

    3. saya beli bukan bertujuaan untuk berniaga tapi sekali membuat group order dgn kawan kawan. dan pihak kastam memintA saya untuk dapatkam pelepasan KDN. bagaimana tu ya?


    harap akak dapat jawab soalan saya

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum akak..nak tanya ni..kalau guna agen poslaju.barang kan akan sampai dkt poslaju brdekatan rumah..so bayar smua duit trmasuk tax dekat poslaju nnt lah?and lama x ambik masa utk sampai dekat poslaju brdekatan rumah kita?

    ReplyDelete
  90. kak,ade no ws x?kalau dpt hadiah dr orang luar mcmne ye?tapi agent tu call melalui no hp.dia hantar melalui airforce couriar.dia bgtau barang kn tahan n kn bayar duti import.tp sy xdpt plk surat dr mana2 kastam.ws wani 0105740706

    ReplyDelete
  91. Salam. Minta maaf nk tanya lagi.

    Berapa lama ye dia akan tunggu kita claim? Salam Surat tu tulis 30 hari ye.

    Terima kasih

    ReplyDelete